I Culture
09 02 14 - 03:27Het is hard om te zien: tot voor kort was dit een boekenwalhalla met vier etages vol letteren, variërend van uitgerangeerd door reguliere handel tot en met tweedehands uit diverse eeuwen. Specialistische titels- waaronder informatieve levenswerken uit een ver voordigitaal tijdperk- vonden hun weg naar de Slegte, een plek met geduld voor die ene lezer die desnoods van ver zou komen op zoek naar dat boek.
Maar de klad zit in de gedrukte letteren en de zaak fuseerde. En van groot kwam groter nood. Nu ligt het assortiment door elkaar. Boeken leunen op elkaars kaft. Het zijn hun laatste dagen. De economie maalt niet op gespecialiseerde cultuur. De straat buiten toont het contrast met deze teloorgang.
De omliggende zaken met flinterdunne eendagskleding bruisen van leven. Publiek sjokt afgestompt langs de letteren, zelfs een halve meter grote verkondiging van de korting draait niet hun hoofd. In deze straat wint de ondernemer die ver weg met een klik op de knop de winkel vol laat stromen met producten geselecteerd uit een lijst van iconen.
Verderop poseert een meisje in het etalagelicht van een zaak voor haar smartphone. Die nieuwe armband zal haar FaceBookstatus verhogen. Het lezen vervliegt tot zweven over foto's. Het grootste onderwerp is ' Profiel Ik'. De boeken wachten nog eenmaal op een nieuwe bestemming. Een vrachtwagen zal ze ophalen voor verpulvering tot een verhandelbare grondstof.
Bedrukt sla ik een achterweg in en passeer een nog levende boekenenclave. Een winkel adverteert een bookpress in de etalage. Maak en print zelf je boek desnoods in oplage één. Een uitkomst voor wie het I culture online ontgroeit.
No comments