Art Amsterdam 2011
14 05 11 - 16:02
Art Amsterdam begon in 1984 als
KunstRai. Het recept is eenvoudig galeries uit heel het land en ook
buitenland exposeren samen onder een dak. Wat de galeries onder kunst
verstaan en hoe zij zich van hun collega's onderscheiden is een
jaarlijkse bron van stress bij de deelnemers. Als leek loop je
uiteindelijk door een doolhof van cultuur waar de grens tussen kunst en alledaagse niet
altijd duidelijk is.
Vandaag begint de verwarring al op de stoep. In de verte zie ik tussen de massa een karaktervolle rugpartij in slobber broek voorover gebogen staan alsof het iets oppakt. Mooi gedaan mijn voeten verhaasten zich, de rug komt overeind de man kijkt voorzichtig naar bezoekers die op een bank zitten. Hij blijft schilderachtig, zijn levens verhaal is zijn werk,vandaag op zoek naar een kleinigheidje bij anderen.
En dan zijn er trends, elk jaar
lijkt er een stilzwijgende strijd tussen de galeries om met gelijk
werk de collages af te troeven. Ook een landelijke krant maakte er
melding van. Dit jaar waren dieren hip. In 1994 had ik al de
honden trend gezien en ergens bij 2007 was er de opkomst van
de dierentuin. Het is natuurlijk ook maar net wat je opvalt op de beurs.
Bij deze 27' editie viel mij de hoeveelheid kunststof gietvorm
studies op. Daarbij drong een de term Ikea Realisme zich dikwijls aan
me op. Had er nog nooit van gehoord maar het was het enige wat ik kon
denken bij een zoveelste niks storend perfect glad plastic sculptuur
zonder verhaal. De ooit ruim aanwezige bronzen en marmeren beelden
zijn anno 2011 onzichtbaar. Het natuurlijk materiaal voor sculptuur
komt tegenwoordig van dieren. Opgezette dieren aan een rekenmachine,
eekhoorns voor aan de muur, fantasie tor gemaakt van torren. Een
enkel kunstenaar waagt zich aan techniek, Buro Dijkstra toont werk
van Olaf Mooij; Auto's als organische dieren in weckpotten of als
fossiel.
Nog verder van de dieren is de installatie van Dieter Lutsch
bij Jarmuschek + Partner. Uiteraard durft een Berlijnse galerie het
om onverkoopbaar werk te tonen op deze beurs. Op een houten stellage
staan 6 potten met gekleurd water, via een slang wordt er lucht in
het zeepwater geblazen. Het water bruist door een grote slang naar
een kom. Zes kleuren water, zes buizen en een enorme bal wit schuim.
Is het beeld.
Een andere gewaagdere benadering van
galerie op de beurs is Art Kitchen en Galerie A die in
samenwerkingsverband SuperARtmarkeT hebben opgericht. Hun stands zijn
samen een supermarkt met schappen vol klein en groter werk. Ze
verbreken een taboe in de kunstscene door volmondig hun beurs
aanbieding te adverteren; Geen 19% btw bij aankoop tijdens Art
Amsterdam. Het is de drukste stand van de beurs. Mijn werk Modern
Nature op di-bond is ook te koop via SuperARtmarkeT.
No comments